Food trends în 2015

It’s that time of the year again, momentul în care ne delectăm cu previziunile pentru noul an ale chef-ilor și ale celor de la Baum + Whiteman. Ce-o să fie la modă în 2015 în materie de mâncare, de băuturi, de restaurante? Mai e kale în tendințe (în curând, un articol și despre asta), ce nou tip de localuri apar în peisaj și cum rămâne cu hologramele alea din bucătărie, de care se zicea în food trends pentru 2014?

Recomandări și păreri sunt multe, foarte multe, iar unele food trends par să fie decretate mai degrabă de niște food fashionistas, nu de oameni care le au cu mâncarea și mâncatul. Dintre toate, am ales câteva care mi s-au părut importante și câteva din categoria ”fascinante”.

Anul Internațional al Solurilor

În 2015, USDA va aduce în atenție în fiecare lună beneficiile care vin odată cu solurile sănătoase, într-o campanie care va promova pământul bun ca bază a unei agriculturi corecte, tehnicile invovative de agricultură și pe tinerii care le practică. Ne creștem hrana și animalele pe soluri din ce în ce mai degradate și care se limitează pe zi ce trece, iar anul ăsta pământul va primi atenția pe care o merită.

Hummusul se americanizează

Pasta de năut va fi la modă, mai ales în State, unde deja a detronat salsa și ketchup-ul (cică amenință și maioneza, asta înseamnă ceva). E bun hummusul în varianta clasică, zic americanii, dar e și mai bun cu diverse arome, așa că anul ăsta vom vedea hummus cu kale, iaurt și înghețată cu gust de hummus, thai-chilli hummus și lista poate continua. Nu știu dacă vom găsi și pe la noi așa ceva.

Și mai multă tehnologie în bucătărie

Dacă anul trecut era vorba despre QR Coduri comestibile și cuțite inteligente, în 2015 (și 2016) totul e despre tehnologie, în special în restaurante. Să mănânci în oraș s-ar putea să fie la fel de complicat ca achiziționarea unui bilet de avion pentru că restaurantele high-end plănuiesc să introducă softuri fancy prin care îți cumperi tichete de cină (gata cu rezervările), pentru care plătești mai mult sau mai puțin în funcție de masa pe care o dorești și primești penalizări dacă anulezi biletul. Plus o grămadă de alte tehnologii care interacționează direct cu consumatorul și the rise of 3D food printing.

Neurograstronomie, lecția nr. 1

Are berea un gust mai dulce dacă o savurăm într-o cameră luminată în roșu? Despre răspunsul la astfel de întrebări e vorba în neurogastronomie, o ramură științifică nouă care studiază mecanismele prin care creierul percepe mâncarea și reacționează la ea. Ferran Adria si profesorul Charles Spence au demonstrat într-un experiment că mousse-ul de căpșuni este perceput ca fiind de 10% mai dulce dacă e servit pe farfurii albe, în loc de farfurii negre. Science, ftw!

Bacon out, ‘ndjua in

Totul este mai bun cu bacon, dar cică anul ăsta totul o să fie mai bun cu un salami din Calabria (deși nu pare să aibă nume italienesc). ‘Ndjua este făcut cu carne de porc și piper roșu, are gust îndrăzneț și aromă puternică și îl poți mânca direct pe felii de pâine bună, în sosuri de paste sau fasole, cu ricotta sau burrata și cine știe ce alte combinații inedite vor mai scoate la iveală chefii creativi.

Local, de sezon și sustenabil

Un food trend care se inflitrează de mai demult printre noi și care ar trebui să nu fie vreodată out of fashion. National Restaurant Association din SUA a inclus în lista cu cele 10 food trends din 2015 nu mai puțin de 8 itemi din categoria ”local, de sezon și sustenabil” (deci cam totul e despre asta), printre care: carne și pește din surse locale, fructe și legume de la fiermieri din apropiere, hyper-local sourcing, ingrediente naturale și mâncare minim procesată, slow food. Ca să fie Mai Bine.

No meat, no problem

Anul trecut legumele și fructele câștigau teren, ca parte a unei diete echilibrate. Anul ăsta, dăm carnea la o parte și mai mult ți o înlocuim cu surse alternative de proteine: năutul de care ziceam mai sus, tempeh și tofu, seitan, linte, insecte comestibile.

Cafenele și coffee shops reinventate

Apar tot mai multe cafenele adevărate și specialiști în cafea, mici întreprinzători, care îți arată cum se face, din ce boabe și au la îndemână și lapte de cocos sau migdale dacă ești vegan. La coffee shops vom găsi blenduri internaționale unice și produse de la patiserii și cofetării locale. Comanda o facem la telefon și trecem repede pe la coffee-drive-thru să ne luăm white-flat-ul, fără să mai stăm la coadă.

Și, la final, buzzwords pentru 2015: fistic, matcha, piețe de noapte, sare aromată.

Ne auzim în 2016.

sursă imagine Oliviero Toscani