Food trends în 2014

În retrospectiva pe 2013, Adela îşi exprima dorinţa ca 2014 să fie măcar la fel de viu ca anul trecut. Din ce citesc eu, despre food and drinking trends, noul an vine cu multe schimbări în bine în industria alimentară, în comportamentul şi percepţia consumatorilor, cu inovaţii culinare, cu tot felul de descoperiri şi contradicţii.

Care sunt previziunile chef-ilor şi consultanţilor de specialitate pentru 2014 (inspired by 12 food and drink trends for 2014): 

Back to basics

Mâncare mai simplă (ştiţi felurile alea „durează mai mult să le spui numele decât să le mănânci”? nu dintr-alea), ingrediente uitate folosite mai des (îmi vin în minte roşcovele, cânepa, cătina), produse locale şi de sezon, gătit acasă, arome mai subtile, nu potenţate de chimicale.

Fructele şi legumele câştigă teren

În special în meniurile restaurantelor. Vegetarienii şi veganii vor avea din ce în ce mai multe restaurante verzi (vezi CUIB, în Iaşi) dintre care să aleagă şi mai multe feluri de mâncare veg în localurile obişnuite. Să sperăm că e gata epoca celor 3 mâncăruri „de post” (cartofi, ceva cu cartofi, legume la grătar) pe care restaurantele româneşti le oferă pe post de opţiuni pentru vegetarieni şi persoane care ţin post deopotrivă. De asemenea, tot mai mulţi oameni (I know I will!) vor introduce legumele şi fructele în meniul zilnic.

Restaurante peste tot

În toate mall-urile (oare există fără?), chiar în mijlocul magazinului, în muzee, la tot pasul. Pe principiul “mai bea o cafea, mai cumpără o cravată”, clienţii trebuie reţinuţi cât mai mult în magazin, să fie sătui (şi fericiţi) şi să cumpere cât mai mult.

Noutăţi la capitolul băuturi

Băuturi artizanale, bere produsă local sau homemade, sucuri naturale şi tot mai multe ceaiuri şi cocktail-uri reci/calde cu ceai.

Arome din Asia

Din păcate, în Iaşi avem de ales doar între mâncare chinezească şi mâncare chinezească (dacă mai avem şi alte variante, vă rog să mă informaţi), dar în lumea largă oamenii se vor bucura de noul val de arome asiatice în meniurile marilor restaurante. Vor fi la modă gochujang, un ingredient coreean din pastă chilli iute şi soia fermentată, shichimi togarashi sau sansho.

Cu ce înlocuim cupcakes şi croasantele?

Şi macaronşii, eventual. În 2014 ne vom prezenta cu altceva la petreceri, botezuri şi evenimente corporate, iar în oraş, la cafea, nu vom mai mânca de acum plictisitoarele cupcakes şi croasante. On the rise: biscuiţi de tot felul, ice cream sandwiches, combinaţii ieşite din comun cum ar fi vinete şi ciocolată, versiuni high-end pentru deserturile copilăriei, îngheţată de roşii sau spanac.

Digital dining

Imaginaţi-vă holograme în bucătărie, QR Coduri comestibile (cu ajutorul cărora poţi afla provenienţa produselor comandate), cuţite inteligente care emit ioni negativi ca să păstreze mâncarea proaspătă şi câte altele.

Viitorul mâncării sună bine.

sursă imagine Oliviero Toscani